Huishoudelijk Reglement TPV Borger
Laatst gewijzigd op 19 november 2025
Leden
Artikel 1. De leden zijn verplicht de bepalingen van de statuten en van de reglementen in acht te nemen en de aanwijzingen van het bestuur op te volgen.
Artikel 2. De leden worden bij aanvang van het lidmaatschap verwezen naar het huishoudelijk reglement op de website. De statuten zijn op te vragen bij het secretariaat.
Artikel 3. Voor minderjarigen is bij aanvraag tot het lidmaatschap de handtekening van de wettelijke vertegenwoordiger vereist.
Artikel 4. De leden zijn verplicht hun contributie, respectievelijk bijdrage, vóór 1 juni van het lopende jaar te voldoen c.q. te laten incasseren. Nieuwe leden dienen bij toetreding vóór 1 juli de volledige over dat verenigingsjaar verschuldigde contributie te voldoen. Bij toetreding vanaf 1 juli wordt de contributie evenredig herberekend. De leden zijn verplicht om jaarlijks twee vrijwilligersdiensten uit te voeren. Het is mogelijk om deze vrijwilligersdiensten af te kopen tegen een vast bedrag per jaar, vast te stellen door de ALV, te betalen samen met de contributie (in 2025 € 75,-). Indien aan het einde van het jaar blijkt dat een lid één of geen vrijwilligersdiensten heeft uitgevoerd, is dit lid alsnog de helft van het hiervoor genoemde bedrag of het gehele hiervoor genoemde bedrag verschuldigd.
Leden die deelnemen aan het bestuur of een commissie zijn vrijgesteld van deze vrijwillligersdiensten.
Artikel 5. Een lid, waarvan het lidmaatschap wordt opgezegd door de vereniging op grond van het bepaalde in artikel 10 van de statuten, wordt van de opzegging op de hoogte gesteld. De K.N.L.T.B. wordt hierover eveneens ingelicht.
Artikel 6. Opzegging door een lid dient schriftelijk vóór 1 december van het verenigingsjaar te geschieden aan de ledenadministratie.
Bestuur
Artikel 7. In geval van belet, ontstentenis of tussentijds aftreden van een bestuurslid wordt, indien het bestuur dit nodig vindt, door de overige bestuursleden een senior-lid gevraagd om diens functie waar te nemen, zolang dat nodig is, doch uiterlijk totdat op de eerstvolgende ledenvergadering een nieuw bestuurslid is gekozen.
Artikel 8. Een nieuw bestuurslid wordt gekozen voor een periode van 3 jaar. Na 3 jaar kan hij/zij zich telkens voor een periode van 1 jaar herkiesbaar stellen. Indien hij/zij zich niet herkiesbaar stelt, dient dit, bij voorkeur ca. 6 maanden voorafgaande aan de algemene ledenvergadering, bij het bestuur gemeld te worden. Er kunnen zich telkens maximaal 2 bestuursleden niet herkiesbaar stellen. Indien er meer dan 2 bestuursleden willen aftreden dan krijgt het bestuurslid, dat het langste deel uitmaakt van het bestuur, voorrang.
Artikel 9. Het bestuur kan, met inachtneming van de statuten en dit reglement, andere reglementen vaststellen, geldende voor de leden, donateurs en derden, die zich op het terrein en in de gebouwen van de vereniging bevinden.
Artikel 10. De voorzitter of diens aangewezen vervanger, leidt de vergadering en stelt daarin de orde van de dag vast. Hij/zij heeft het recht de discussie te sluiten als de vergadering naar zijn mening voldoende is ingelicht.
Artikel 11. De secretaris houdt de notulen van alle ledenvergaderingen bij. Tevens wordt het verenigingsarchief door hem/haar bewaard.
Artikel 12. De penningmeester oefent het aan het bestuur opgedragen beheer van de gelden uit. Hij draagt zorg voor de inning van de contributies, bijdragen en van alle aan de vereniging verschuldigde gelden. Betalingen uit de verenigingskas worden door hem niet gedaan dan tegen behoorlijke kwijting.
Artikel 13. De werkzaamheden van de bestuursleden worden met inachtneming van de statuten en dit reglement door het bestuur geregeld.
Artikel 14. Het Bestuur dient alle uitgaven boven het bedrag van € 5.000,- ter goedkeuring voor te leggen aan de leden.
Artikel 15. Er wordt een bestuursvergadering belegd: 1. op verlangen van de voorzitter 2. op verlangen van tenminste 2 leden van het bestuur
Artikel 16. De besluiten genomen in een bestuursvergadering zijn slechts geldig, indien de meerderheid van de bestuursleden aanwezig is.
Ledenvergaderingen
Artikel 17. Conform het gestelde in artikel 14 van de statuten wordt ten minste één maal per jaar een ledenvergadering gehouden.
Artikel 18. Door de stemgerechtigde leden kunnen tot uiterlijk zeven dagen voor de ledenvergadering kandidaten voor het lidmaatschap van het bestuur worden gesteld door het indienen bij het secretariaat van een door ten minste 5 stemgerechtigde leden ondertekende verklaring. Dit betreft een opgave van de naam van de kandidaat en van degewenste bestuurspositie, vergezeld van een bereidverklaring van de gestelde kandidaat.
Commissies en thema’s
Artikel 19. Er zijn de volgende commissies en thema’s: a. kascommissie; b. thema competitie c. thema onderhoud d. thema jeugd e. thema sponsoring f. thema bar en inkoop g. thema toss en andere evenementen h thema toernooi en clubkampioenschappen i. eventuele overige, door het bestuur in te stellen commissies of thema’s
Artikel 20. De kascommissie bestaat uit 2 of 3 stemgerechtigde leden en worden jaarlijks door de ledenvergadering gekozen uit de stemgerechtigde leden. Zij is gehouden ten minste 1 maal per jaar de kas, de boeken en bescheiden van T.P.V. Borger in te zien. Indien de kascommissie van mening is, dat de penningmeester vanwege zijn/haar beheer decharge kan worden verleend, adviseert zij het bestuur een desbetreffend voorstel aan de ledenvergadering te doen. Een stemgerechtigd lid kan maximaal 2 achtereenvolgende jaren deel uitmaken van de kascommissie.
Aanmeldingsformulier
Artikel 21. Op het aanmeldingsformulier dient te worden vermeld: voornaam, achternaam, geslacht, adres, woonplaats, e-mailadres, geboortedatum, nationaliteit en overige contactgegevens. Ook geven zij daarbij aan of ze hun vrijwilligersdiensten willen afkopen.
De bij de aanmelding tot het lidmaatschap verstrekte persoonsgegevens worden door de vereniging opgenomen in het ledenbestand van de vereniging in verband met alle reguliere verenigingsactiviteiten.
De leden zijn verplicht alle veranderingen in de persoonsgegevens, adres of contactgegevens ten spoedigste aan de ledenadministratie door te geven.
De vereniging kan de persoonsgegevens van de leden binnen verenigingsverband openbaar maken in verband met alle reguliere verenigingsactiviteiten en is verplicht de persoonsgegevens te verstrekken aan de KNLTB in verband met de aanmelding als lid.
Slotbepalingen
Artikel 22. Dit reglement kan slechts door de ledenvergadering worden gewijzigd. Daartoe is een meerderheid van twee derde der uitgebrachte stemmen vereist. De voorstellen tot wijziging van dit reglement dienen, indien deze niet van het bestuur afkomstig zijn, ten minste 2 weken voor de dag van de jaarlijkse ledenvergadering bij het bestuur te worden ingediend en te zijn ondertekend door ten minste 10 stemgerechtigde leden.
Artikel 23. Wijzigingen in het reglement treden in werking onmiddellijk na vaststelling door de jaarlijkse ledenvergadering.
Artikel 24. In alle gevallen, waarin dit huishoudelijk reglement en andere reglementen niet voorzien, beslist het bestuur.